İbnu Ömer radıyallahu anhüma anlatıyor: “Resûlullah aleyhissalatu vesselam, hacının son amelinin (veda tavafı denilen) Ka’be’yi tavaf etmek olmadıkça Mekke’den ayrılmasını yasakladı.”
VEDA TAVAFI
(Hadis-i Şerif [1351])
İbnu Abbas (radıyallahu anhüma) anlatıyor: “Halk (haccın bitmesiyle) her tarafa dağılıyordu. Resûlullah (aleyhissalatu vesselam): “Sakın kimse, son vardığı yer Beytullah olmadıkça bir yere gitmesin” buyurdu.”
(Hadis-i Şerif [1352])
Muvatta‘da geldiğine göre, Hz. Ömer (radıyallahu anh) şöyle buyurmuştur: “Hacc menasikinin en sonuncusu Beytullah’ı tavaftır.” Muvatta‘da kaydedilir ki, Hz. Ömer (radıyallahu anh) veda tavafı yapmadan ayrılan birisini Merrü’z-Zahran denen yerden veda tavafı yapmak üzere geri çevirdi.”
(Hadis-i Şerif [1353])
İbnu Abbas (radıyallahu anhüma): “Kadın hayızlı olduğu takdirde (veda tavafı yapmadan) yola çıkmasına ruhsat verildi” demiştir.
(Hadis-i Şerif [1354])
Bir rivayette şöyle gelmiştir: “Halka, son varacakları yerin Beytullah olması emir buyuruldu. Ancak hayızlı kadına ruhsat verildi.”
(Hadis-i Şerif [1355])
Hz. Aişe (radıyallahu anha) anlatıyor: “Resûlullah (aleyhissalatu vesselam)’ın zevcelerinden Safiyye Bintu Huyey (radıyallahu anha) hayız oldu. Durum Resûlullah (aleyhissalatu vesselam)’a haber verilmişti. “O bizi burada hapis mi edecek!” dedi. Kendisine, Safıyye’nin tavaf-ı ifazayı yapmış olduğu söylenince: “Öyleyse hayır, (beklemenize gerek yok, yola çıkınız)” açıklamsında bulundu.”
(Hadis-i Şerif [1356])
Amre merhum anlatıyor: “Hz. Aişe (radıyallahu anha) beraberinde kadınlar olduğu halde haccetse, kadınların hayız oluvermelerinden korkardı: Bu sebeple yevm-i nahirde (kurbanın birinci giünü) hemen onlara öncelik tanır ve derhal ifaza tavaflarını yaptırırdı. İfaza tavaflarını yaptılar mı, artık onları (temizlensinler de veda tavafı da yapsınlar diye) beklemez, kadınlar hayızlı iken hemen (Medine’ye dönmek üzere) yola çıkardı.”